קרן הקולנוע הישראלי
ע. ר. 58-015-103-3
קרן הקלנוע הישראלי

תל אביב על האש - בקולנוע !

סלאם, צעיר כובש בעל תושייה אבל לא אמין במיוחד, הוא עוזר הפקה זוטר בצילומי אופרת סבון ברמאללה. שקר שסלאם מספר בדרך אגב לאסי, קצין בכיר בצה"ל, מוביל לקידומו הפתאומי לתפקיד תסריטאי מן השורה. יש לו רק בעיה אחת - הוא לא יודע לכתוב, כדי שלא יפטרו אותו הוא כורת ברית חשאית עם אסי, שכותב את הסצנות בעבורו בתמורה סלאם מספק לאסי חומוס פלסטיני משובח וגם מבטיח לסיים את הסדרה בחתונה במקום בפצצה.

עם הזמן סלאם לומד לכתוב ומגלה שיש לו כישרון כתיבה. הוא משתמש בדיאלוג לסדרה כדי לשלוח מסר של אהבה אל מרים, חברתו לשעבר. אלא שסלאם מתקשה לקיים את הבטחתו לסיים את הסדרה בחתונה. סלאם שמוצא את עצמו לחוץ בין הפטיש לסדן – בין קצין צה"ל למשקיעים הערבים – פותר את כל הבעיות שלו סופית במכת מחץ של רב-אמן.

תל אביב על האש, סרטו הארוך השני של סאמח זועבי (איש ללא סלולרי), מתבונן על מציאות חיינו באופן מקורי, מורכב ומצחיק.

בדבר הבמאי כותב זועבי על המקום של הקומדיה ביצירה שלו.  

תל אביב על האש היא קומדיה פוליטית על הנשים והאנשים שיוצרים, מפיקים ומשחקים באופרת סבון פופולרית מאוד בערבית. כל אדם  יבין את האנרגיה הקומית בסיפור, היא נובעת מן הרהב של השחקנים, מפיתויי התהילה, מיחסי הקנאה והתחרותיות במקום העבודה ומשאיפתם הבוערת של אנשים מן החוץ להשתחל אל הסדרה. רקע דומה העניק השראה לרנואר ("קאן-קאן צרפתי"), לפליני ("השיח' הלבן") וללוביץ' ("להיות או לא להיות"), ויצירותיהם הן שהעניקו לי השראה ליצירת הסרט הזה.

 מיקמתי את 'אולפן ההפקה של הסדרה' ברמאללה. אופרת הסבון שמפיקים שם עוסקת ברומן בין מרגלת ערבייה לקצין ישראלי בכיר בתל אביב. הסרט מספר את סיפורו של סלאם, צעיר פלסטיני חסר ניסיון, שמתמנה לתסריטאי של אופרת הסבון הפופולרית לאחר מפגש מקרי עם קצין ישראלי במחסום. הקריירה הקריאטיבית שלו בנסיקה – עד שהוא מוצא את עצמו קרוע במחלוקת בין הקצין לבין המשקיעים באשר לסיום הסדרה.

התוצאה היא התנגשות קומית בין נראטיבים, ופוליטיקה מאחורי הקלעים, המשקפת את היום-יום של הסכסוך הישראלי-פלסטיני העוטפת את  הסיפור.  השימוש הזה בקומדיה הוא ביסוד הסרט הזה מבחינתי, והוא יעניק לי מבט ייחודי על הסכסוך הישראלי-פלסטיני. כשיצרתי את הסרט הראשון שלי באורך מלא, איש ללא סלולרי, התחוור לי בהדרגה כמה כוח והשפעה יש לקומדיה בהתמודדות עם סוגיות פוליטיות וחברתיות סבוכות. בתל אביב על האש אני רוצה להרחיב את הגישה הזאת, ולספר סיפור מורכב ובוגר יותר.

במהותו, תל אביב על האש הוא סיפורו של צעיר לא מגובש המגלה את עצמו כאמן. זה גם סיפורה של ברית חריגה בין סלאם, הפלסטיני חלק הלשון, לבין אסי, קצין בכיר בצה"ל. מערכת היחסים הזאת, שבנסיבות אחרות הייתה עשויה להתפתח לכדי שותפות יצירתית, נקטעת כשאסי אינו מסוגל להשלים עם העובדה שסלאם אינו תלוי בו. עם זאת, בסיפור מופגנת אהדה גם כלפי אסי, שהקדיש את חייו לצבא, אך מגלה שהיה מעדיף להיות חופשי כדי ליצור.

בתור יוצר סרטים שגדל במציאות זו, מצאתי את עצמי מתלבט בסוגיות ובמצבים שסלאם מתלבט בהם. בכל פעם שניגשתי לטפל ברעיון חדש, אפילו רעיון שרציתי שיהיה פשוט וא-פוליטי, מצאתי את עצמי לכוד בנראטיבים הישראלי והפלסטיני, סופג ביקורת מאנשים שרוצים שהיצירה תהיה פלסטינית יותר – או ישראלית יותר. בסרט סלאם מתפתח: בתחילה הוא רוצה להיות א-פוליטי, ואחר כך הוא מתחיל להבין את קולו ואת חוזקותיו – והוא משתמש בחוזקות אלה בצורה פוליטית. את המסע הזה עשיתי גם אני, ורציתי להפיק את הסרט כדי לזרוע אור על המסע הזה."

תל אביב על האש הוקרן בהקרנת בכורה בפסטיבל ונציה שם זכה קייס נאשף בפרס השחקן הטוב ביותר, בפסטיבל חיפה האחרון זכה הסרט בפרס הסרט הטוב ביותר.  התסריט שכתבו יחד דן קליינמן וסאמח זועבי זכה בפרס התסריט הטוב ביותר ב ASIA PACIFIC SCREEN AWARDS

עם: קייס נאשף, יניב ביטון, יוסי סוויד, לטיסיה איידו, לובנה אזאבל וסלים דאו 

קו פרודוקציה : למה הפקות (ישראל) סמסה (תל אביב על האש" הופק על ידי למה הפקות (ישראל), סמסה (לוקסמבורג), טי.אס (צרפת), ארטמיס (בלגיה)

צלם: לורן ברונה

עריכה: קתרין שוורץ

תסריט: דן קליינמן וסאמח זועבי

מפיקים: אמיר הראל, איילת קייט, מילנה פוילו, ז'יל סקוטו, ברנדר מישו, פטריק קינה, אליס בלוך, יאני טילטג'ס, קלוד ורינגו; 

במאי: סאמח זועבי